شناسایی عوامل پیش بینی کننده ی موفقیت جراحی پای دیابتی

5 ژانویه 2015- محققان عواملی  را که می تواند موفقیت عمل جراحی نجات اندام را در افراد مبتلا به دیابت پیش بینی کند، شناسایی نمودند.

عمل جراحی نجات اندام

 این عمل جراحی بروی پای افراد مبتلا به دیابت با هدف حفظ اندام انتهایی که به زخم پا مبتلا می باشد  و جلوگیری ازقطع عضو انجام می شود.

درمطالعه ای  که از آوریل 2004 تا جولای 2013 توسط دکتر leeوهمکارانش انجام شد 154 بیمار  که به گانکرن پای دیابتی مبتلا بودند تحت عمل جراحی نجات اندام  قرار  گرفتند.

این بیماران به دو گروه  تقسیم  شدند: گروه اول پس از جراحی موفقیت  اولیه در نجات اندام  انتهایی داشتند و گروه دوم  که پس از جراحی،  در وضعیت  پاهای آنها بهبودی مشاهده  نشد.

میزان بقاء  پس از 5 سال برای بیمارانی که جراحی نجات اندام در آنها  با موفقیت  انجام شده بود برابر با 81.6درصد از بیماران بود درحالیکه  درگروه دوم تنها 36.4درصدبود.

دانشمندان چندین عامل مرتبط  با موفقیت جراحی نجات عضو را بررسی کردند، این عوامل  عبارت بودند  از: محدودیت  فعالیت  قبل از عمل جراحی، بیماری زمینه ای کلیوی، بالا بودن میزان پروتئین  واکنشی c، بالا بودن تعداد گلبولهای سفید خون وتخریب عروق خونی بر اساس سی تی اسکن آنژیوگرام انجام  شده قبل از عمل جراحی.

نتایج این تحقیق درمجله ی BMC surgeryمنتشر گردید.  دانشمندان نتیجه گیری نمودند که این عوامل  تعیین کننده ی میزان موفقیت  جراحی نجات عضو می باشند  این عوامل به ثبات  سطوح  قطع  عضو  بیماران دیابتی همچنین جلوگیری از قطع عضو متوالی کمک می کند.

منبع :

  www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/predictive-factors-identified-for-diabetic-foot-surgery-95920265.html